USŁUGI:

Konsultacje psychologiczne online

Psychoterapia online

Konsultacje telefoniczne

 

Regulamin 

Polityka prywatności

Cennik i metody płatności

 

Znajdziesz nas na:

Poradnia Psychologiczna Online

Terapia Lęku Online

tel. 502 291 584

kontakt@totylkostrach.pl

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Copyright © 2019- 2022 totylkostrach.pl

UMÓW wizytę ON-LINE lub Konsultację Telefoniczną 

prawa osobiste i Twoje granice

Nie bój się zadbać o swoje prawa. Gdy lęk pojawia się gdy ktoś przekracza Twoje osobiste granice.

29 listopada 2020

WRóĆ

Komentarze:

bellsonaa pisze: 14. 04. 2022 godz. 09:07

 

To nie takie łatwe kiedy w domu dzień w dzień partner stosuje wobec mnie przemoc psychiczną. Boję się wyrażać własnych uczuć, by nie usłyszeć znowu, że jestem psychicznie chora, jestem tylko problemem i wiecznie narzekam.Gdzieś straciłam po drodze swoją siłę.

Dodaj komentarz:

Twój nick:

Twój mail (niepublikowany)

Twój komentarz:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Popularne artykuły

Pierwszy atak paniki często kończy się na pogotowiu. Intensywność doświadczanej emocji, przerażające objawy z ciała tworzą poczucie, że śmierć jest nieuchronna... i albo zawał albo udar, a w najlepszym przypadku
Część I Objawy ataku paniki Czym jest atak paniki? Atak paniki- objawy. Dlaczego pojawiają się kolejne ataki?- "Lęk przed lękiem".  Ile trwa atak Paniki? Część II Atak paniki- wskazówki jak
Wiele osób opisując swoje przeżywanie lęku, mówi o doświadczeniu, które określa jako trudne do wytłumaczenia, ale szczególnie nieprzyjemne i przerażające. Są to derealizacja i depersonalizacja. Na czym polega depersonalizacja i
Dlaczego walka z atakami paniki bywa nieskuteczna? W jaki sposób rozwijają się zaburzenia lękowe (nerwica lękowa) z atakami paniki? Co to jest atak paniki? Atak paniki to reakcja lękowa polegająca
To wspaniałe, że jako członek rodziny lub przyjaciel, troszczysz się i chcesz pomóc swojemu bliskiemu poszukując informacji, które ułatwią mu odzyskanie równowagi w kryzysie psychicznym. Wiedza na temat specyfiki tych
OCD co to znaczy? Zaburzenie obsesyjno- kompulsywne- Obsessive- Compulsive Disorders – OCD. OCD to inaczej skrót od Obsessive- Compulsive Disorders czyli zaburzenia obsesyjno- kompulsywne nazywane dawniej nerwicą natręctw. Zaburzenia obsesyjno-
Można zdobyć wiedzę na temat lęku, przeczytać książkę, przerobić i wypracowywać techniki, które mają podpowiadać jak pokonać swój lęk... a i tak w jedną stronę rozsądek a w drugą emocje.
Pozwól sobie być taki jaki jesteś.  Temat poczucia własnej wartości i samooceny jest chyba najchętniej poruszanym tematem na blogach, a także na rynku wydawniczym. Można pomyśleć, że napisano już na

Czytaj więcej:

"Największy błąd w leczeniu ciała ludzkiego polega na tym, że lekarze nie znają całości. Żadna część nie będzie zdrowa, dopóki całość nie będzie zdrowa." Platon Duże grono osób zmagających się
  "Osoba A: Co jeśli prawo powszechnego ciążenia zostanie zniesione i będziemy wisieć w powietrzu do góry nogami, obijając sobie głowy? Osoba B: To niemożliwe, ponieważ byłoby to wbrew teorii kwantowej,
Zaburzenia lękowe uogólnione- test (nerwica lękowa) 1. Czy miewasz poniżej wymienione objawy( co najmniej 4 jednocześnie)?: przyspieszony lub nieregularny rytm pracy serca pocenie się drżenie lub niepokój suchość w ustach
Część I Objawy ataku paniki Czym jest atak paniki? Atak paniki- objawy. Dlaczego pojawiają się kolejne ataki?- "Lęk przed lękiem".  Ile trwa atak Paniki? Część II Atak paniki- wskazówki jak
Pierwszy atak paniki często kończy się na pogotowiu. Intensywność doświadczanej emocji, przerażające objawy z ciała tworzą poczucie, że śmierć jest nieuchronna... i albo zawał albo udar, a w najlepszym przypadku
Medytacja terapeutyczna jest formą wycofania zmysłów do wewnątrz, wyciszenia ciała i umysłu, co wpływa bezpośrednio na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego. W czasie trwania sesji medytacji istnieje możliwość pełnej regeneracji dla
Napady paniki- test (nerwica lękowa): Sprawdź czy cierpisz na zaburzenia lękowe (nerwica lękowa). 1. Czy występują u Ciebie poniżej wymienione objawy (co najmniej 4 poniżej wymienione jednocześnie)?: przyspieszona lub nieregularna
Hipnoza Ericksonowska jest formą transu naturalistycznego tzn. osoba bierze aktywny udział w procesie hipnotycznym i nie jest w nim całkowicie zależna od prowadzenia przez terapeutę. Hipnoza ericksonowska promująca kreatywny udział

STRES I ZESPÓŁ STRESU POURAZOWEGO

LĘK W TWOIM CIELE

TERAPIA LĘKU  PSYCHOTERAPIA

NIE BÓJ SIĘ ...TEGO CO CZUJESZ

LĘKI W TWOIM ŻYCIU

FOBIA SPOŁECZNA

MEDYTACJA RELAKSACJA HIPNOZA ERICKSONOWSKA

ZABURZENIA OBSESYJNO- KOMPULSYWNE OCD

UOGÓLNIONE ZABURZENIA LĘKOWE

ATAKI PANIKI ZABURZENIA LĘKOWE

Artykuły wg kategorii

Oliwia Mazelewska- Sokołowska- Psycholog, psychoterapeuta, założyła i prowadzi stronę totylkostrach.pl, z osobami borykającymi się z problemem zaburzeń lękowych pracuje od kilkunastu lat. Szereg szkoleń połączone z wieloletnim doświadczeniem tworzą warsztat pracy terapeutycznej na wysokim poziomie efektywności. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowe szkolenia w zakresie psychoterapii systemowej w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej w Poznaniu. Pracuje w nurcie systemowym oraz narracyjnym.

 

psychoterapia nerwicy lękowej

Jak Twoja nerwica może wynikać z przekraczania Twoich granic i praw osobistych?

Doświadczanie lęku może dotyczyć łamania granic osobistych. Jak często postępujesz nie w zgodzie z sobą samym? Czy zawsze masz świadomość kiedy ktoś przekracza Twoje granice? Czy może czasem zaczynasz się gubić i nie wiesz co jest Twoim prawem i sam nie pozwalasz sobie na pewne sposoby postępowania, zachowania czy myślenia? Jak do tego doszło?  Lata doświadczeń dzieciństwa, edukacja społeczna, szkolna itd.? Może Twoi rodzice z pokolenia na pokolenie sami nie dawali sobie pewnych praw, stąd tym bardziej nie potrafili Cię tego nauczyć? A potem szkoła, koleżanki, koledzy... nie raz oni sami uwikłani we własne przekonania, które ograniczały ich własną wolność utwierdzali Cię w tym, że masz żyć wg określonych ciasnych prawideł, które odbierają to co jest Ci dane i należne.

A może Twój lęk pojawia się po to żebyś wiedział gdzie te Twoje osobiste granice się znajdują?

Zadanie 1

Poniżej przedstawiam listę praw osobistych.

Przyjrzyj się jej uważnie i zapisz na osobnej kartce lub w osobnym pliku te z których w ogóle nie korzystasz lub nie korzystasz tak często jak by Ci na tym zależało.

Twoja karta praw osobistych:

1. Mam prawo prosić o to czego chcę.

2. Mam prawo odmawiać prośbom czy żądaniom (bez poczucia winy), których nie chcę lub nie potrafię spełnić(np. gdy uważasz, że coś jest niezgodne z Twoimi wartościami lub gdy nie czujesz się gotowy/-wa lub gdy uważasz że coś jest niebezpieczne).

3. Mam prawo wyrażać wszystkie swoje emocje, zarówno te przyjemne jak i nie przyjemne (w sposób nieagresywny wobec innych lub siebie).

4. Mam prawo zmienić zdanie.

5. Mam prawo popełniać błędy i nie być doskonałym.

6. Mam prawo trzymać się własnych wartości i standardów.

7. Mam prawo określać własne priorytety.

8. Mam prawo nie być odpowiedzialny za zachowania, działania, uczucia czy problemy innych osób.

9. Mam prawo decydować o swoim życiu i dokonywać własnych wyborów.

10. Mam prawo czuć złość w stosunku do kogoś kogo kocham( złość nie musi oznaczać braku miłości- trzeba ją jednak umieć wyrazić w sposób bezpieczny dla siebie i innych).

11. Mam prawo żywić obawy i powiedzieć "Boję się".

12. Mam prawo powiedzieć "Nie wiem".

13. Mam prawo nie usprawiedliwiać się ani nie podawać powodów swojego zachowania. 

14. Mam prawo podejmować decyzje pod wpływem emocji.

15. Mam prawo do potrzeb dotyczących miejsca i czasu dla siebie.

16. Mam prawo do żartów i niepoważnego zachowania.

17. Mam prawo być zdrowszy jak osoby w moim otoczeniu.

18. Mam prawo żyć w środowisku wolnym od przemocy.

19. Mam prawo nawiązywać przyjaźnie i czuć się dobrze wśród ludzi.

20. Mam prawo zmieniać się i rozwijać.

21. Mam prawo by inni szanowali moje potrzeby i pragnienia.

22. Mam prawo być traktowany z godnością i szacunkiem.

23. Masz prawo do informacji, które dotyczą Ciebie.

24. Masz prawo do przemyślenia swoich decyzji i podejmowania ich bez czyjegoś pośpiechu lub dyktanda.

25. Masz prawo do dobrego samopoczucia.

26. Mam prawo oczekiwać uczciwości wobec innych.

Na te prawa nie musisz zasłużyć, one są Tobie dane. Zasada jest jedna: Pamiętaj, że nie możesz z tych praw korzystać w sposób agresywny, który może wyrządzać krzywdę tobie samemu lub komukolwiek lub w sposób który będzie wyrażał brak szacunku do praw osobistych innych osób.

Zadanie 2

Przyjrzyj się jeszcze raz tym prawom, które sobie wytypowałeś/-łaś w zadaniu 1 i zastanów czy nie korzystasz z nich w ogóle czy tylko w jakimś kontekście lub z określonymi osobami/osobą. 

Zadanie 3

Jeśli są takie konteksty/sytuacje gdzie z tych praw korzystasz- zastanów się dlaczego. Co stoi na przeszkodzie? Co Cię ogranicza? Czy wpływają na to jakieś cechy lub właściwości danej osoby czy też specyfika danej sytuacji? Czy też jakieś Twoje doświadczenia lub przekonania wprowadziły to ograniczenie.

Zadanie 4

Ułóż wybrane przez siebie prawa w rankingu, uszereguj od najważniejszych do najmniej ważnych. Zaplanuj, że w ciągu tygodnia skorzystasz z prawa, które oceniłeś/-aś jako najważniejsze dla siebie.

Zadanie 5

Gdy zauważysz, że to pierwsze wybrane prawo jest już częścią Ciebie- przejdź do następnego.

To proste ćwiczenie może wprowadzić wiele zmian w Twoim życiu.

Odważysz się tego dokonać?

Powodzenia!

A może brakuje tu jakiś praw które chcesz dopisać. Zapraszam do komentowania.

Opracowane na podstawie:

Lęk i fobia, Edmund J. Bourne, Wuj, Kraków, 2011.

 

Czytaj więcej:

Zaburzenia lękowe uogólnione- lęk uogólniony. Jak się nie martwić?

Nie bój się być taki jaki jesteś. Poczucie własnej wartości- niezbędne do współpracy z Twoim lękiem.

Nie bój się stresu. Zamień stres w ciekawość.

Atak paniki- co robić? 6 sprawdzonych porad co robić w chwili ataku paniki.

Nie bój się rozmowy- wskazówki na poprawę komunikacji dla osób z lękiem społecznym i nie tylko.

 

 

autor: Oliwia Mazelewska- Sokołowska

UMÓW wizytę ON-LINE lub

Konsultację Telefoniczną