Nerwica lękowa- terapia

 

Można zdobyć wiedzę na temat lęku, przeczytać książkę, przerobić i wypracowywać techniki, które mają podpowiadać jak pokonać swój lęk...a i tak w jedną stronę rozsądek i racjonalne myślenie, a w drugą emocje. Racjonalne myślenie niewiele zdziała, lęk jest poza myśleniem i logiką.

 

Tu mam dla Ciebie nową informację. Nie pokonasz swojego lęku. Nie pokonasz swoich emocji. Zwyczajnie nie potrzebujesz tego robić.

 

Już wyjaśniam.

Nie masz bezpośredniego wpływu na to jakie emocje się w Tobie pojawiają w danej sytuacji. Masz wpływ na ich interpretacje i swoje zachowanie. A to już może regulować ich doświadczanie i przeżywanie.

Doświadczamy emocji przyjemnych i nieprzyjemnych. Oczywiście chcielibyśmy przeżywać stale tylko te przyjemne, bo tak by było najmilej. Jednak znaczenie ma cały pełen wachlarz emocji jakich doświadczamy a i te nieprzyjemne pełnią istotną dla nas rolę. Każda z nich jest potrzebna, jedynie sposób ich wyrażania może być niewłaściwy (zasada nie krzywdzić siebie lub innych). Każda z nich, od najbardziej znanych takich jak złość, smutek, radość niesie ze sobą informację dla nas dotyczącą naszego położenia w danej sytuacji. To od nas zależy jak tą informację przyjmiemy, jakie jej nadamy znaczenie i co z nią dalej zrobimy.

 

Gdy w danej sytuacji jest nam przyjemnie i doświadczamy zadowolenia wiemy, że chcemy w takiej sytuacji pozostawać dłużej lub ją wielokrotnie powtarzać. Gdy się złościmy, jesteśmy poirytowani dowiadujemy się poprzez emocje o naszej niewygodzie, co powinno nas zmotywować do podjęcia działań, które tą niewygodę usuną. W ten sposób emocje mogą nas informować o tym co jest dla nas ważne. Jeśli przyjęliśmy niekomfortową dla nas pozycję ciała, odbieramy takie wrażenia z ciała, które nas sprowokują by tę pozycję zmienić. Jeśli coś nas boli, powinniśmy rozpoznać źródło bólu i chorą część ciała lub organ wyleczyć. Jeśli nie odczuwalibyśmy bólu i nie reagowalibyśmy na ten ból, nasze zdrowie byłoby zagrożone.

 

Jeśli nie odczuwalibyśmy strachu, również bylibyśmy w niebezpieczeństwie.

 

O ile w przypadku sygnałów z ciała lub w przypadku strachu odczuwanego w wyniku realnego zagrożenia wydaje się to dość oczywiste, to myśląc o lęku i objawach nerwicowych wydaje się to zapewne nieprawdopodobne. Rozumiem. Być może myślisz sobie w tej chwili, że lęk rujnuje Twoje życie i to niemożliwe by on miał być jakąś informacją lub że jego obecność w Twoim życiu ma jakiś sens. W tej chwili rzeczywiście tak jest, na tak wysokim poziomie jakiego prawdopodobnie doświadczasz oczywiście przestał pełnić już swoją przystosowawczą rolę. Jednak w przeszłości gdy poziom Twojego lęku był optymalny nie zauważałeś -aś zapewne jego roli, a on zwyczajnie spełniał swoją funkcję.

 

W społeczeństwie w jakim żyjemy często uczymy się, że:

Nie należy się złościć.

Nie należy płakać.

Nie należy się bać.

 

czyli

 

Nie złość się, bo złość piękności szkodzi..

Nie smuć się, nie ma co płakać

a wreszcie: Bądź dzielny-na, odważny-na, nie ma się co bać...

 

Oczekiwanie, że zawsze uśmiechnięci i zawsze odważni i silni itd.

 

A może jest się czego bać? Może nasz lęk kryje za sobą jakąś wskazówkę, informację lub ostrzeżenie. Może nasz własny organizm nas nie oszukuje, a jednak posiada swoją mądrość i reaguje...?

Jeśli będziemy ze sobą w kontakcie i na bieżąco będziemy reagować na sygnały jakie nam wysyła nasz organizm poprzez nasze emocje będziemy w równowadze.

Co jeśli jednak przyjmiemy powyższe:

tzn. nie będę się złościć, nie mogę się skarżyć, muszę być odważny-na, silny-na i dzielny-na, zacisnę zęby, nie będę się bać..

 

Czy stosownie zareagujemy i zadbamy o siebie tak jak tego nasz organizm potrzebuje?

A czego potrzebujemy?

No właśnie tego co podpowiadają nam nasze emocje..

 

Gdy ich nie słuchamy co raz głośniej domagają się naszej reakcji. A są nieracjonalne i domagają się tego co raz głośniej i nieracjonalniej. Wtedy je dostrzegasz, ale to już często oznacza, że jesteś w kryzysie. Diagnoza zaburzeń lękowych (lęk paniczny czy uogólniony) koncentruje Twoje wysiłki na tym by pozbyć się lęku...

 

A może by się mu przyjrzeć? I zobaczyć co wyraża?

Jaką informacje niesie Twój lęk? O pomijaniu jakich potrzeb? Co chce od Ciebie Twoje własne ciało? Twój własny organizm?

 

Gdy mamy podwyższona temperaturę ciała, wiemy dobrze, że gorączka świadczy o tym, że coś dzieje się w organizmie co wymaga rozpoznania co ją spowodowało. Obniżanie lekami temperatury nie ozdrowi nas. Tak jak nie ozdrowi nas zwalczenie lęku. Temperatura jest informacją, że coś niedobrego dzieje się w naszym ciele i by wyzdrowieć należy rozpoznać co spowodowało jej wzrost. Lęk jest informacją, że coś niedobrego dzieje się dla naszego komfortu i zdrowia psychicznego i należy podjąć w życiu jakieś działania tzn. zmienić dotychczasowy sposób postępowania lub myślenia by ten komfort przywrócić.

 

Jak przywrócić tą równowagę i nauczyć się słuchać swojego organizmu?

 

Zapraszam na konsultacje i psychoterapię lęku online, gdzie będzie można przyjrzeć się tym lękom i poszukać tego co wyrażają, zamiast ucieczki przed nimi, unikania i walki.

 

A może uda się wtedy dostrzec, że:

 

To tylko strach. To tylko lęk *.

 

Nasz własny lęk, który wprawdzie w tej chwili daje się we znaki, bo narósł do ogromnie wysokiego poziomu niszcząc codzienne życie i nie sposób nad nim panować. Jednak lęku doświadcza każdy z nas i jeśli jest na odpowiednim poziomie może być dla nas cenną informacją lub wskazówka dotyczącą naszych potrzeb i tego co dla nas ważne by zadbać o siebie tak jak byśmy sobie rzeczywiście tego życzyli.

 

Dlatego nie chodzi o ten lęk, bo jest coś znacznie dla nas ważniejszego... a ten lęk na tym etapie życia właśnie chce nam to pokazać.

 

* słowa lęk i strach w powyższym tekście używane są zamiennie i definiowane wg ich potocznego rozumienia w celu zaprezentowania czytelnikom pewnego, określonego spojrzenia na naturę lęku i strachu co ma służyć późniejszym korzyściom terapeutycznym. Psychologia akademicka rozróżnia te dwa terminy: strach dotyczy strachu w sytuacji realnego zagrożenia, a lęk jest doświadczany w sytuacji, która obiektywnie sądząc nie tworzy realnego zagrożenia.

 

Czego możesz dowiedzieć się o swoim lęku na konsultacji i psychoterapii online u mnie?

17 kwietnia 2020

TOTYLKOSTRACH.PL

terapia lęku on- line

UMÓW wizytę ON-LINE lub Konsultację Telefoniczną 
​​​​​​​tel. 502 291 584

502 291 584

X

Usługi:

Konsultacje psychologiczne online

Psychoterapia online

Konsultacje telefoniczne

 

Regulamin 

Polityka prywatności

TOTYLKOSTRACH.PL

terapia lęku on- line

Gabinet psychologiczny online

Oliwia Mazelewska- Sokołowska

tel. 502 291 584

kontakt@totylkostrach.pl

al. Wolności 22a/3

42- 200 Częstochowa

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!