UMÓW wizytę ON-LINE lub

Konsultację Telefoniczną 
 


Depersonalizacja i derealizacja- objawy na jakie często skarżą się osoby z zaburzeniami lękowymi

WRóĆ

05 lutego 2022

autor: Oliwia Mazelewska- Sokołowska

Czy depersonalizacja i derealizacja jest niebezpieczna?

Wiele osób opisując swoje przeżywanie lęku, mówi o doświadczeniu, które określa jako trudne do wytłumaczenia, ale szczególnie nieprzyjemne i przerażające. Są to derealizacja i depersonalizacja.

 

Na czym polega depersonalizacja i derealizacja?

Czy depersonalizacja i derealizacja jest niebezpieczna?

 

Niektórzy opisują to jako uczucie oderwania się od własnego ciała, utratę kontaktu z realną rzeczywistością, mówią że życie wydaje się snem lub że wszystko dookoła wydaje się być jakby we mgle. 

Jednak największym kłopotem związanym z doświadczaniem tych objawów jest brak świadomości i wiedzy na temat tego co w tym danym momencie się dzieje, a to z kolei prowadzi do dalszego narastania lęku i niepokoju.

Przeżywanie tych objawów rodzi strach i pełne obaw pytania o własne zdrowie psychiczne.

 

"Bałem się, że zwariuję", "To na pewno nie było normalne", "Popadam w ciężką chorobę psychiczną"- oto co mówią osoby, które doświadczyły depersonalizacji/derealizacji.

 

To co chcę o tym najważniejszego powiedzieć to:

 

DEREALIZACJA NIE JEST NIEPEZPIECZNA

DEPERSONALIZACJA NIE JEST NIEBEZPIECZNA

 

Jest bezpiecznie, nie zwariujesz, nie popadniesz w obłęd, to nie jest niebezpieczne.

 

Depersonalizacja i derealizacja są częstą konsekwencją i objawem stanów lękowych.

W lęku uogólnionym bywają konsekwencją nieustannego zamartwiania się i zaabsorbowania problemami oraz swoim stanem wewnętrznym.

Natomiast w sytuacji ataku paniki są wynikiem siły i natężenia doświadczanego lęku.

Ta koncentracja na własnym samopoczuciu, na obserwacji swoich emocji, które często towarzyszy osobom z zaburzeniami lękowymi powoduje ogromne zmęczenie i przeciążenie tą sytuacją. Jednocześnie to skupienie na sobie i swoim świecie wewnętrznym jest tak intensywne, że daje odczucie oderwania się od otoczenia, od świata zewnętrznego.

Towarzyszy temu dezorientacja, brak koncentracji, wyczerpanie po ogromnym wysiłku tego niekończącego się myślenia o sobie i katastroficznych problemach.

 

Poranki już często zaczynają się od zadania sobie pytań:

" Jak się czuję? Jaki ten dzień będzie, czy dam radę? Czy dostanę ataku paniki?"

 

Porady jak opanować atak paniki oraz rozpoznać objawy znajdziesz tu:

Atak paniki- objawy. Jak się uspokoić i co robić w chwili ataku paniki?

 

Zamartwianie staje się nawykiem, przyzwyczajeniem od którego trudno się oderwać. Gdy głowa jest tak zajęta, gdy jesteś tak oderwany/-na myślami od otoczenia, nie bądźmy zadziwieni, że to prowadzi do tak intensywnych odczuć jak:

derealizacja i depersonalizacja

 

Na szczęście, tak jak pisałam, to nie jest niebezpieczne, to minie, jak każdy inny objaw związany z zaburzeniami lękowymi. A nawet nie tylko nie jest niebezpieczne, a stanowi naturalny sposób ochrony.

 

Twój organizm broni się w sposób naturalny przed siłą emocji.

 

To uczucie może się przydarzyć również osobom np. w sytuacji żałoby lub innych ciężkich doświadczeń, można powiedzieć, że stanowi taki tymczasowy sposób poradzenia sobie z silnymi emocjami, taki zawór bezpieczeństwa.

Gdy zbyt dużo silnych emocji w danym momencie może być już za trudne na daną chwilę do udźwignięcia, nasz organizm poprzez depersonalizacje/ derealizację tworzy dla nas taką bańkę ochronną.

Gdy minie pierwszy szok, stopniowo można będzie te emocje dopuścić i objawy depersonalizacji/derealizacji też miną.

Jednak chwilowo te emocje są odsunięte, nasz organizm chce nas tak zmusić do odpoczynku.

Można zatem powiedzieć, że Twój umysł próbuje Cię chronić przed tymi wszystkimi myślami i problemami, które przerabiasz w swojej głowie.  

 

Co możesz robić gdy doświadczasz depersonalizacji/derealizacji?

 

  • Spróbuj nie uciekać przed tym stanem, zaakceptuj to i na chwilę zostań w tym oderwaniu, daj sobie czas, nie wymuszaj na sobie tego, że masz się czuć normalnie. Walka z tym będzie miała odwrotny skutek.

 

  • Pomyśl, że to minie, to stan tymczasowy, jedynie jeden z objawów jakich doświadczasz, nie utracisz kontroli nad sobą, to po prostu Twój organizm sam robi Ci przerwę w tej wytężonej pracy umysłu lub od siły emocji jakich doświadczasz. 

 

  • Zwróć się na chwilę do świata zewnętrznego (możesz sobie pomyśleć, że chwilowo jesteś jak komputer w stanie awaryjnym- podstawowe funkcje działają, ale niektóre są wyłączone np. emocje, koncentracja):  zaangażuj się w jakieś zadanie/aktywność, którą robiłeś/ -aś lub w ludzi wokół siebie, zaciekaw się ich sprawami.

 

  • Uznaj, że potrzebujesz czasu, a te objawy zaczną zanikać, nie poganiaj się.

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia, a powyższe porady to mało, nie zwlekaj z umówieniem się na konsultację/psychoterapię do terapeuty zajmującego się lękiem.

 

Literatura:

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne (2007). Kraków- Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius", Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Badelow B.(2018). Nie bój się lęku. Sopot: GWP.

Bourne E.J.(2011). Lęk i fobie. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Kraków: WUJ.

Seligman M. E. P., Walker, E. F., Rosenhan, D. L., (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka.

 

Czytaj więcej:

 

Nie bój się być taki jaki jesteś. Poczucie własnej wartości. 

 

Oliwia Mazelewska- Sokołowska- Psycholog, psychoterapeuta, założyła i prowadzi stronę totylkostrach.pl, z osobami borykającymi się z problemem zaburzeń lękowych pracuje od kilkunastu lat. Szereg szkoleń połączone z wieloletnim doświadczeniem tworzą warsztat pracy terapeutycznej na wysokim poziomie efektywności. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowe szkolenia w zakresie psychoterapii systemowej w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej w Poznaniu. Pracuje w nurcie systemowym oraz narracyjnym.

 

Objawy ataku paniki

POPULARNE ARTYKUŁY

Stany lękowe- co to w Twoim życiu oznacza? Jak pozbyć się lęku z organizmu? Czy
  "Osoba A: Co jeśli prawo powszechnego ciążenia zostanie zniesione i będziemy wisieć w powietrzu do
Poniżej znajdziesz krótki poradnik co robić gdy przechodzisz przez atak paniki i lęku. W pierwszej
Agorafobia- test do samobadania- nerwica lękowa 1. Czy przebywanie w wymienionych niżej sytuacjach powoduje u
Zaburzenia obsesyjno- kompulsywne (inaczej nerwica natręctw)- oto poniżej kilka wskazówek, które pozwolą Ci zrozumieć choć
1. Co to jest fobia społeczna/ lęk społeczny? 2. Nieśmiałość czy fobia społeczna (lęk społeczny)?
To wspaniałe, że jako członek rodziny lub przyjaciel, troszczysz się i chcesz pomóc swojemu bliskiemu
Wiele osób opisując swoje przeżywanie lęku, mówi o doświadczeniu, które określa jako trudne do wytłumaczenia,
Zaburzenia lękowe- inaczej nerwica lękowa- objawy- na czym to polega? Nerwica lękowa- co to oznacza
Gdy za złością ukrywa się lęk, a za lękiem złość... Złość i lęk to emocje,
Można zdobyć wiedzę na temat lęku, przeczytać książkę, przerobić i wypracowywać techniki, które mają podpowiadać
Problemy ze snem a nerwica lękowa. Problemy ze snem są jednym z objawów nerwicy lękowej,

Dodaj komentarz:

Twój nick:

Twój mail (niepublikowany)

Twój komentarz:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Komentarze:

Daria pisze: 12.01. 2024 godz. 13:02

Ile trwa taki objaw depersonalizacji i derealizacji?

 

USŁUGI:

Konsultacje psychologiczne online

Psychoterapia online

Konsultacje telefoniczne

 

Regulamin 

Polityka prywatności

Cennik i metody płatności

FAQ

 

Znajdziesz nas na:

Poradnia Psychologiczna Online

Terapia Lęku Online

tel. 502 291 584

kontakt@totylkostrach.pl

 

Copyright © 2019- 2024 by totylkostrach.pl

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!