UMÓW wizytę ON-LINE lub

Konsultację Telefoniczną 
 


Fobia społeczna- jakie są objawy lęku społecznego?- wskazówki do samopomocy.

WRóĆ

08 lutego 2022

autor: Oliwia Mazelewska- Sokołowska

Fobia społeczna objawy
 
 
 

 

1. Co to jest fobia społeczna/ lęk społeczny?

 
Fobia społeczna wiąże się z lękiem przed oceną lub lękiem przed obserwacją ze strony innych ludzi czyli inaczej z lękiem społecznym. Lęk może się pojawić w każdymi miejscu publicznym, na przystanku autobusowym, podczas rozmowy na zajęciach lub w pracy albo podczas spotkania towarzyskiego ze znajomymi. 
 
Wszystkie sytuacje gdzie można się znaleźć w centrum uwagi, pociągają za sobą lęk, że można się skompromitować i "źle wypaść" np. na kogoś głupiego lub nudnego. 
Uczestniczenie w przyjęciach, spotkaniach towarzyskich, a także wykonywanie codziennych czynności w obecności innych typu jedzenie, picie, pisanie,  korzystanie z telefonu, komputera, z toalety, prowadzenie pojazdu- wszystko to odbywa się w towarzystwie silnego lęku.
Są to obawy, że nagle można zapomnieć co się ma do powiedzenia albo że inni zauważą oznaki tego niepokoju np. drżące ręce i głos, rumieńce, pocenie się. 
 
 
Osoby cierpiące na fobię społeczną nadmiernie boją się oceny innych ludzi i są bardzo niespokojne w kontakcie, czują się w relacjach niezręcznie i zawstydzone. Już na wiele tygodni przed jakimś wydarzeniem towarzyskim zamartwiają się tym jak wypadną i jak się zachowają.
Wszystko to prowadzi do obniżenia komfortu życia z powodu trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem przyjaznych relacji.
 
 
 

2. Nieśmiałość czy fobia społeczna (lęk społeczny)?

 
Konieczne jest wyjaśnienie różnicy między nieśmiałością a fobią społeczną, aby uniknąć przypisywania sobie zaburzenia, którego w rzeczywistości nie masz. 
Nieśmiałość i fobia społeczna różnią się zasadniczo pod względem nasilenia objawów klinicznych i wpływu na funkcjonowanie społeczne.
 

 

Nieśmiałość to nie to samo co fobia społeczna.

 

 

Nieśmiałość

Nieśmiałość prowadzi do łagodnego uczucia lęku i dyskomfortu, które nie zagrażają tworzeniu zdrowych relacji. Osoba nieśmiała potrafi angażować się w relacje międzyludzkie i nie rezygnuje z nich pomimo odczuwanego dyskomfortu. 
 

Fobia społeczna / lęk społeczny

Fobia społeczna (lęk społeczny) natomiast, powoduje ogromny niepokój albo nawet ataki paniki i prowadzi do unikania wydarzeń, których się boisz. 
Może to oznaczać, że w wyniku doświadczanego lęku zaczniesz całkowicie rezygnować z życia społecznego, nigdy nie będziesz chodzić na imprezę lub do restauracji, będziesz mieć niewielu przyjaciół lub nie będziesz mieć ich wcale, Twoje relacje z ludźmi nie będą miały szansy być bliskie lub będziesz ograniczać swoją aktywność zawodową wybierając tylko takie zajęcia, które nie wymagają kontaktu z innymi.
Ogólnie będzie to wpływało na obniżenie się poczucia satysfakcji z życia.
 
 
 

3. Jakie są objawy fobii społecznej/ lęku społecznego? Po czym poznasz, że cierpisz z powodu fobii społecznej? (Test na podstawie klasyfikacji zaburzeń ICD-10)

 

Poniżej pytania utworzone na podstawie kryteriów diagnostycznych ICD-10 i objawów fobii społecznej/ lęku społecznego tam prezentowanych:
 
1. Czy boisz się lub unikasz sytuacji gdzie możesz znaleźć się w centrum uwagi lub zachować się w sposób, który okaże się kłopotliwy lub kompromitujący?
Przykładowe sytuacje społeczne, które są uznawane za potencjalnie zagrażające to:
jedzenie w towarzystwie, przemawianie lub spotykanie się w miejscu publicznym, przebywanie lub dołączanie do małych grup (przyjęcia, spotkania, pomieszczenia klasowe).
 
2. Czy doświadczasz w w/w sytuacjach społecznych (od momentu wystąpienia zaburzeń lub przynajmniej przez pewien czas )co najmniej dwóch objawów lęku spośród wymienionych poniżej:
 
Objawy autonomiczne:
odczucie bicia lub ciężaru albo przyspieszenie akcji serca,
pocenie się,
drżenie lub dygotanie,
suchość w jamie ustnej (niespowodowana lekami ani odwodnieniem)
Objawy w klatce piersiowej i w brzuchu
utrudnione oddychanie,
uczucie dławienia się,
ból lub dyskomfort w klatce piersiowej,
nudności lub nieprzyjemne dolegliwości jelitowe
 
Objawy psychiczne
zawroty głowy, brak równowagi, wrażenie omdlewania, uczucie oszołomienia,
obawa utraty kontroli, „zwariowania”, wyłączania się, śmierci
 
Objawy ogólne
uderzenia gorąca, zimne dreszcze, poczucie drętwienia lub swędzenia,
oraz ponadto co najmniej jeden z poniższych:
zaczerwienienie lub dygotanie,
obawa przed zwymiotowaniem, nagła potrzeba lub obawa przed oddaniem moczu lub stolca.
 
3. Czy unikanie sytuacji społecznych i objawy lęku są przyczyną nadmiernego napięcia emocjonalnego oraz są w twojej ocenie nadmierne lub nieracjonalne?
 
4. Czy Twoje objawy występują w sytuacjach społecznych, których się boisz lub również wtedy gdy rozmyślasz o takich sytuacjach?
 
Jeśli na wszystkie te pytania odpowiadasz twierdząco jest wysokie prawdopodobieństwo, że to co oświadczasz to objawy fobii społecznej/ lęku społecznego.
 
 
 

4. Wskazówki dla osób z lękiem społecznym- poradnik

 

Odpuść zabieganie o aprobatę innych

 

Desperackie próby zadowolenia innych aby uzyskać ich aprobatę obserwujemy w sposób wyraźny na portalach społecznościowych. Publikowane posty mogą być wynagrodzone aprobatą innych w postaci polubień lub komentarzy.
Kiedy ważne dla nas zdjęcie/post otrzyma niewiele opinii/reakcji można się poczuć zignorowanym... 
Analogicznie w wielu relacjach interpersonalnych możemy mieć podobne odczucia np. wówczas gdy nie otrzymamy od drugiej osoby/ osób tego na co naszym zdaniem zasługujemy np. wystarczająco dużo uwagi, szacunku, uznania...
Fakt, że ktoś niewystarczająco doceni jakieś nasze starania może nawet wywołać niechęć lub ochłodzić przyjaźń.
 
Pod pragnieniem dawania i brania we wzajemnych relacjach kryje się również pragnienie uznania, jeśli nie będziemy się czuć wystarczająco docenieni za nasz wkład, można się poczuć potraktowanym lub nieważnym dla drugiej osoby.
Jednak każdy może mieć inny sposób wyrażania swojej wdzięczności i miłości. Jedni będą natychmiast wyrażali i nazywali to co czują, natomiast inni mogą nie potrafić wyrazić swoich emocji wprost albo będą potrzebowali czasu aby zrobić to w czasie odroczonym.
 
Możemy też spotykać ludzi, którzy nas nie rozumieją lub/i nie doceniają.... 
 
A jeśli stanie się to dramatem, a my będziemy stać pośrodku w polu rozczarowań...
 
Ichiro Kishimi w książce „Odwaga bycia nielubianym” wyjaśnia:
 

„Kiedy tak bardzo pragniemy uznania, żyjemy po to, aby spełniać oczekiwania innych.”

 
Zaprzestanie domagania się zauważenia, wdzięczności czy docenienia jest drogą do życia po swojemu, bez czekania na aprobatę, jest jednocześnie zgodą na „bycie nielubianym”. 
 
WOLNOŚĆ
 
Oto prawdziwa wolność- nie przejmować się co myślą o Tobie inni i nie przejmować się tym, że niektórzy nas po prostu nie lubią. Niektórzy mogą nas po prostu nie rozumieć, ponieważ są zbyt inni lub do nas niepodobni.
Spróbuj uwierzyć, że tak naprawdę ludzie najbardziej lubią tych, którzy są do nich podobni, jeśli jesteś zbyt inny w danej grupie, naprawdę nie dziw się, że nie będziesz tam lubiany.
Ta wolność to nie tylko droga do spokoju, ta wolność to również szansa na lepsze relacje z innymi. 
 
 

Daj szansę innym poznać siebie takim jakim się jest naprawdę.

 

Czy lubisz siebie, takim jakim jesteś czy patrzysz na siebie krytycznym, osądzającym okiem, za wszelką cenę usiłując ukryć swoje niedoskonałości?
Czyje są te standardy, które przyjmujesz?
Stale niewystarczająco wartościowy/- wa, za mało zabawny/ -na,  za mało atrakcyjny/-na itd.
Jaki, jaka musisz być aby akceptować siebie, jakie warunki sobie stawiasz i czy to osiągalne?
 
To jedyny możliwy sposób na autentyczne relacje- pozwolić poznać się innym takim jakim się jest naprawdę.
Jeśli nie pokażesz siebie prawdziwego, nie będziesz zachowywać się naturalnie w zgodzie ze sobą, odbierasz sobie szanse na szczere, bliskie relacje. 
Inni ludzie też nie są doskonali, tylko pokazanie siebie w całej okazałości pozwoli na to by te relacje mogły być autentyczne zamiast być tylko prezencją swoich zalet.
Chcąc dopasować się do otoczenia możesz zaprezentować się jako zupełnie ktoś inny, odbierając sobie i tej drugiej osobie szansę poznania się i wzajemnego dopasowania.
 
 

 Inni ludzie nie są tak samo jak Ty doskonali i też miewają problemy psychologiczne

 

Czy naprawdę sądzisz, że świat składa się wyłącznie ze zdrowych i doskonałych, mądrych osobowości, pewnych siebie, którzy nigdy nie doznali niepewności i nie obawiali się oceny innych ludzi?
Rozejrzyj się dookoła i poszukaj w swoim otoczeniu osób, które również czują się niepewnie. Oczywiście to nie musi być widoczne na pierwszy rzut oka, większość przecież będzie starała się to ukrywać.
 
 

Może musisz znaleźć swoją własną grupę.?

 

W jakiej grupie czułbyś/ -łabyś się najlepiej?
Oczywiście w takiej gdzie inne osoby mają podobne zainteresowania, poglądy, przekonania. Owszem są też różnice, ale nie zbyt duże akceptowalne, pewien rdzeń jest raczej wspólny.
Razem dzielicie gusta, różne tematy i punkty widzenia. 
Może to jest tak, że nie pasujesz do ludzi z którymi przebywasz na co dzień i potrzebujesz wyjść poza świat w którym obecnie żyjesz i poszukać czegoś innego?
Jednak jest niewykluczone, że jeśli zaryzykujesz i w obecnym otoczeniu odsłonisz siebie i zaczniesz opowiadać o tym, co rzeczywiście Cię interesuje, nie znajdzie się nagle ktoś kto podzieli z Tobą Twoje zainteresowania.
 
 

Wyjdź ze swojej jaskini i daj się poznać

 

Jeśli chcesz pożegnać się ze swoim lękiem społecznym, musisz po prostu wyjść do ludzi i dać im siebie poznać.
Zaryzykować ujawnienie siebie, sprawdzić jak będzie to przyjęte.
Nawet wówczas jeśli kiedyś spotkało Cię coś niemiłego i poczułeś takie odrzucenie jakiego się boisz doświadczyć obecnie.
Jednak to mogły być inne czasy, inna grupa i inni ludzie.
I nie ma to znaczenia, że Cię to spotkało w tym sensie, że to odrzucenie nie świadczy o Tobie, a tylko o tym, że tam gdzieś kiedyś do tamtej grupy zwyczajnie nie pasowałeś/-aś, nie byłeś/-aś może podobny.
 
Tu wracamy do tekstu powyżej: poszukaj swojej grupy lub osoby, z którą będziesz dzielić swój sposób widzenia świata.
Jednak musisz, najpierw zaryzykować i ujawnić komuś jaki to jest sposób widzenia świata, ponieważ aby się dopasować, trzeba w pierwszej kolejności się poznać.
Okazuje się, że jesteście inni nie pasujecie, szukasz kogoś innego.
I tak dalej i dalej.
Brzmi prosto;)?
 
 

 Nie skupiaj się na tym jak oceniają Cię inni, a sam oceń czy to dobra dla Ciebie relacja.

 
Dokładnie tak!
Oceń koniecznie czy relacja z tą osobą to jest to czego szukasz dla siebie.
 
Spróbuj poznać tą osobę i zainteresuj się jak doświadcza ona świat i oszacuj czy w kontakcie z kimś takim będziesz się czuć na tyle dobrze, że chcesz tą znajomość kontynuować.
 
Nie oceniaj tej osoby, a relację, spróbuj przekonać się zwyczajnie czy pasujecie do siebie. Każdy człowiek jest inny, poznaj świat tej osoby, zaciekaw się tym jaka jest i co ma do powiedzenia o świecie i życiu.
 
Z jakimi osobami czujesz się najlepiej w kontakcie, jeśli poszukujesz przyjaciela, przyjaciółki to co jest dla Ciebie ważne w tej przyjaźni, jakie cechy tej osoby są ważne? 
Czy wyznajecie podobne wartości i przekonania aby razem współgrać i dobrze się dogadywać?
 
Podsumowanie :)
Cóż, jeśli nie widzisz szansy na zrozumienie i empatię w Twoim otoczeniu, nie ma problemu! 
Kto powiedział, że wszyscy muszą Cię rozumieć? 
Kto powiedział, że wszyscy muszą cię lubić? 
Gdzie nauczyłeś się, że wszyscy muszą cię akceptować przez cały czas? 
Gdzie nauczyłeś się, że odrzucenie to najgorsza rzecz, jaka może Ci się przydarzyć i że powinieneś jej unikać? 
 
Odpuść w końcu i uwolnij się od tego.
 

Literatura:

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne (2007). Kraków- Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius", Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Bourne E.J.(2011). Lęk i fobie. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Kraków: WUJ.

Ichiro Kishimi (2017), Odwaga bycia nielubianym. Warszawa: Wydawnictwo Galaktyka.

 

Czytaj więcej: 

 

Nie bój się rozmowy- wskazówki na poprawę komunikacji dla osób z lękiem społecznym i nie tylko.

 

 

Oliwia Mazelewska- Sokołowska- Psycholog, psychoterapeuta, założyła i prowadzi stronę totylkostrach.pl, z osobami borykającymi się z problemem zaburzeń lękowych pracuje od kilkunastu lat. Szereg szkoleń połączone z wieloletnim doświadczeniem tworzą warsztat pracy terapeutycznej na wysokim poziomie efektywności. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowe szkolenia w zakresie psychoterapii systemowej w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej w Poznaniu. Pracuje w nurcie systemowym oraz narracyjnym.

 

POPULARNE ARTYKUŁY

Stany lękowe- co to w Twoim życiu oznacza? Jak pozbyć się lęku z organizmu? Czy
  "Osoba A: Co jeśli prawo powszechnego ciążenia zostanie zniesione i będziemy wisieć w powietrzu do
Poniżej znajdziesz krótki poradnik co robić gdy przechodzisz przez atak paniki i lęku. W pierwszej
Agorafobia- test do samobadania- nerwica lękowa 1. Czy przebywanie w wymienionych niżej sytuacjach powoduje u
Zaburzenia obsesyjno- kompulsywne (inaczej nerwica natręctw)- oto poniżej kilka wskazówek, które pozwolą Ci zrozumieć choć
1. Co to jest fobia społeczna/ lęk społeczny? 2. Nieśmiałość czy fobia społeczna (lęk społeczny)?
To wspaniałe, że jako członek rodziny lub przyjaciel, troszczysz się i chcesz pomóc swojemu bliskiemu
Wiele osób opisując swoje przeżywanie lęku, mówi o doświadczeniu, które określa jako trudne do wytłumaczenia,
Zaburzenia lękowe- inaczej nerwica lękowa- objawy- na czym to polega? Nerwica lękowa- co to oznacza
Gdy za złością ukrywa się lęk, a za lękiem złość... Złość i lęk to emocje,
Można zdobyć wiedzę na temat lęku, przeczytać książkę, przerobić i wypracowywać techniki, które mają podpowiadać
Problemy ze snem a nerwica lękowa. Problemy ze snem są jednym z objawów nerwicy lękowej,

Dodaj komentarz:

Twój nick:

Twój mail (niepublikowany)

Twój komentarz:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Komentarze:

 

USŁUGI:

Konsultacje psychologiczne online

Psychoterapia online

Konsultacje telefoniczne

 

Regulamin 

Polityka prywatności

Cennik i metody płatności

FAQ

 

Znajdziesz nas na:

Poradnia Psychologiczna Online

Terapia Lęku Online

tel. 502 291 584

kontakt@totylkostrach.pl

 

Copyright © 2019- 2024 by totylkostrach.pl

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!