Przykłady natrętnych myśli

OCD co to znaczy?

Zaburzenie obsesyjno- kompulsywne- Obsessive-Compulsive Disorders – OCD.

 

OCD to inaczej skrót od Obsessive-Compulsive Disorders czyli zaburzenia obsesyjno- kompulsywne nazywane dawniej nerwicą natręctw. Zaburzenia obsesyjno- kompulsywne mogą występować z przewagą myśli natrętnych lub zachowań

Jak się to najczęściej zaczyna? 

Gdy myśli stają się niechciane... wirują w umyśle jak czarna skarpeta w pralce z białą bielizną...

Osoba przychodząca na terapię często wstydzi się swoich objawów. Jednak to własnie ten wstyd napędza istnienie objawów nerwicowych. Dopiero gdy  uwierzy, że nie musi czuć się winna z powodu swoich myśli- objawy mogą zacząć odpuszczać.

Wielu ludzi może miewać różne myśli, ale osoba z OCD przecenia ich znaczenie i bardzo się ich boi. Osoby te, często wyolbrzymiają ryzyko, niebezpieczeństwo, negatywne konsekwencje i przeceniają własną odpowiedzialność za pewne sytuacje i wydarzenia.

Gdy obsesyjne myśli brzmią groźnie i budzą silne emocje... pojawia się potrzeba pozbycia się tych myśli... Niestety to się nie udaje. Im bardziej ktoś walczy by się tych myśli pozbyć, tym bardziej staje się to niemożliwe. 

Gdy toczy się wewnętrzne starcie, rośnie uwikłanie w myślenie: 

 

"Jak pozbyć się złych myśli? Jak pozbyć się natrętnych myśli?"

 

Ludzie wierzą, że myślenie jest procesem kontrolowanym, podczas gdy duża część myśli pojawia się mimowolnie, w niektórych przypadkach kierujemy myśleniem, a w innych nie. To na co mamy wpływ to nasze działanie. Myśli to nie czyny.

U osoby doświadczającej OCD narastają próby kontrolowania myśli i obsesji wraz z potrzebą by znaleźć dowody na to, że myśli nie zrealizują się. W poszukiwanie tych dowodów są czasem zaangażowane bliskie osoby (o ile wstyd związany z myślami nie doprowadził do samotności w zmaganiu się z problemem). Niestety mimo usilnych starań, trudno uwierzyć na dłużej w najbardziej racjonalne argumenty. Kiedy myśli natrętne zaczynają utrudniać codzienne funkcjonowanie jest to moment gdy zdecydowanie należy szukać pomocy.

 

Nerwica natręctw- natrętne myśli.

Przykłady natrętnych myśli.

 

Natrętne myśli dotyczą zwykle odpowiedzialności, seksualności, przemocy, wiary, zdrowia i miłości. To są "gorące" tematy- i właśnie dlatego myśli powracają, bo wywołują reakcję emocjonalną. Neutralne myśli, które nie budzą żadnych emocji ulegają zapomnieniu. Im bardziej nadajemy tej myśli jakiekolwiek znaczenie, starając się jej następnie unikać, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że znów się pojawi i zyska miano myśli natrętnej.

Najczęściej są to grupy tematyczne- myśli natrętne:

Przemoc i agresja: 

Myśli natrętne o agresji wobec innych: 

Szczególnie dotkliwe te w których ktoś postrzegany jako słabszy zostaje ranny lub zabity (dziecko, osoba starsza, osoba bliska)- myśli te powodują silny dyskomfort gdy osoba ich doświadczająca zaczyna sądzić, że mogłaby te myśli wprowadzić w życie.„Mogłabym skrzywdzić swoje dziecko”. Używając noża w kuchni: "Mogę stracić kontrolę i zabić matkę."

Myśli natrętne o agresji wobec siebie:

" Boję się, że stracę kontrolę i zrobię krzywdę sobie- okaleczę się", "Pokroję się nożem.", "Zeskoczę z balkonu.", "Wskoczę pod samochód."

Brud i zanieczyszczenia: 

„Mógłbym mieć wirusa AIDS na rękach i zarazić go swoją rodziną”. 

Seksualność:

wszystko co może w seksualności budzić niepokój i silne emocje czyli tematy tj. kazirodztwo, pedofilia, sadyzm, zoofilia. Może to być obrazowe przedstawienie w myślach nieprzyjemnego aktu seksualnego.

Myśli te stają się problematyczne czyli natrętne zwłaszcza wtedy gdy osoba ich doświadczająca uzna, że podważają one orientację seksualną lub w inny sposób wpływają kwestionując wartości moralne. Mogą to być myśli natrętne homoerotyczne (głównie u heteroseksualnych osób, którzy przywiązują dużą wagę dla swojej heteroseksualności)- "Mogę być lesbijką." 

Religia i magia: 

Myśli religijnej natury, dotykają najczęściej pobożne osoby i rozpoznawane są jako bluźniercze. Osoba spędza godziny na refleksjach czy Bóg istnieje- co powoduje silne poczucie winy i dyskomfort wynikający z poczucia, że rozmyślając tak sprzeciwia się wyznawanym zasadom.

Mogą to być też myśli o aktach seksualnych w kościele. Mogą to być wszystkie wyobrażenia, które w sposób szokujący i budzący wiele emocji będą w oczach tej osoby podważały wartości moralne czy religijne. 

Może to być też myślenie o jakiś określonych liczbach, które mają przynieść szczęście lub nieszczęście.

Porządek: 

Gdy potrzebujesz, aby wszystkie rzeczy w mieszkaniu miały określony porządek. Na przykład: książki na półce muszą być proste i ułożone wg rozmiaru. 

Bezpieczeństwo:

Bezpieczeństwo w domu: "Czy zamknąłem drzwi? Czy okna są zamknięte?", "Czy żelazko, prostownica wyłączona?"

Przewidywanie, prorokowanie, że wydarzy się coś okropnego- może to być śmierć kogoś bliskiego lub inne nieszczęście, którego osoba z OCD bardzo się boi. Myśl ta zostaje uznana za przeczucie, które wydaje się być na tyle namacalne, że osobie, która jej doświadcza wydaje się, że może się ziścić: „Coś może przydarzyć się mojemu małżonkowi.” 

Rozmyślania: 

„Kto z przechodniów obok mnie przejdzie na czerwonym świetle na światłach? Czy jeden z moich znajomych poszedłby na światłach na czerwono? Czy Kasia przeszłaby na czerwonym świetle? Kasia jest teraz na wakacjach. Czy jest tam sygnalizacja świetlna i czy przejdzie na czerwonym świetle?"

 

Podsumowując, myśl staje się natrętna gdy osoba jej doświadczająca nada jej takie znaczenie, które będzie sugerowało moralną porażkę tej osoby lub zostanie zinterpretowana jako realnie istniejące zagrożenie. Aby zmniejszyć poziom lęku i napięcia związanego z myślą natrętną oraz by zapobiec wydarzeniu się niebezpiecznych rzeczy z pomocą przychodzą działania kompulsywne.

 

Nerwica natręctw. Przykłady kompulsji.

 

Mycie rąk lub mycie całego ciała w obawie przed zakażeniem.

Wielokrotne sprawdzanie np.:

czy są wyłączone kuchenka, żelazko lub inne sprzęty. czy zamknięte są drzwi, okna.czy nikogo obcego nie ma w domu.czy np. kot nie został w pralce.

Powtarzanie pewnych słów lub liczenie np. do 10, zliczanie pewnych przedmiotów.

Nie dotykanie określonych kolorów.

 

Zmaganie się z problemem zaburzeń obsesyjno- kompulsywnych wymaga wiele energii. Osoba nim dotknięta może mieć trudność w nadążaniu za codziennymi aktywnościami, gdyż czas pochłaniają objawy nerwicy. W efekcie prowadzi to zaniedbania wielu obszarów życia, konsekwencją czego bywa pojawienie się depresji. Niestety wstyd towarzyszący tematyce tych myśli natrętnych lub kompulsji opóźnia szukanie pomocy i osoby decydują się na nią dopiero gdy objawy mocno utrudniają funkcjonowanie, a rytuały z nimi związane są silnie utrwalone.

Pamiętaj: Im szybciej zgłosisz się po pomoc tym szybciej wrócisz do normalnego życia. Zwlekanie z szukaniem pomocy tylko utrwali Twoje problemy, po latach życia z objawami, uporanie się z nimi będzie znacznie trudniejsze.

 

Jak pozbyć się natrętnych myśli?

 

Nie pozbywać się ich. 

Im bardziej się ich próbujesz pozbyć tym bardziej one nie chcą odejść.Ważne by uwierzyć, że myśl, która się pojawiła w Twojej głowie została wygenerowana przypadkowo i nie ma żadnego znaczenia.

Nie unikaj myśli.

Przyjmij, że to co pomyślisz nie zawsze jest częścią Ciebie i Twojej osobowości. Myśl, która przeszła Ci przez głowę, może być przeciwieństwem prezentowanych przez Ciebie postaw, a nie ich reprezentacją. Przecież dlatego właśnie budzi Twój sprzeciw.

Nie interpretuj czegoś, co nie jest niebezpieczne, jako groźne.

To Ty nadajesz znaczenie. Myśl jest tylko myślą, nie faktem. Jeśli nadasz jej takie znaczenie, że ta myśl jest czymś realnym lub czym co świadczy o Tobie- uczynisz ją myślą natrętną, bo będziesz się jej bać.

Nie unikaj sytuacji, miejsc lub ludzi z obawy przed niechcianym myśleniem.

Skonfrontuj się i wystawiaj się na problematyczne sytuacje, a jeśli pojawi się problematyczna myśl, nie walcz z nią, przyjrzyj się jej a następnie zignoruj.

 

Powyższe wskazówki mogą być wsparciem w samodzielnych zmaganiach się z problemem, jeśli okazują się niewystarczające, skorzystaj z pomocy specjalisty psychiatry lub psychologa.

 

Czytaj więcej:

Jak przestać się martwić? 5 powodów dlaczego nie możesz przestać się martwić.

Koronawirus a zaburzenia obsesyjno- kompulsywne-nerwica natręctw-OCD

Zaburzenia snu a nerwica. Jak sobie radzić z bezsennością przy nerwicy?

Czego możesz dowiedzieć się o swoim lęku na konsultacji i psychoterapii online u mnie?Nerwica lękowa- terapia

 

 

 

 

 

Natrętne myśli- zaburzenie obsesyjno- kompulsywne z przewagą myśli czy ruminacji natrętnych

30 kwietnia 2020

WRóĆ

TOTYLKOSTRACH.pl

Nie bój się lęku

UMÓW wizytę ON-LINE lub Konsultację Telefoniczną 
​​​​​​​tel. 502 291 584

502 291 584

X

Usługi:

Konsultacje psychologiczne online

Psychoterapia online

Konsultacje telefoniczne

 

Regulamin 

Polityka prywatności

TOTYLKOSTRACH.PL

terapia lęku on- line

Gabinet psychologiczny online

Oliwia Mazelewska- Sokołowska

tel. 502 291 584

kontakt@totylkostrach.pl

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!