Nerwica natręctw a koronawirus

Zaburzenia obsesyjno- kompulsywne OCD( nerwica natręctw) w czasach epidemii koronawirusa.

Porady dla osób z problemem OCD.

Czy niepewność i niepokój wynikające z obecnej sytuacji epidemii koronawirusa są w stanie wzmocnić objawy obsesyjno- kompulsywne u osób cierpiących na OCD?

Czy obecna sytuacja wzmocni w nich przekonanie, że przestrzeganie surowych zasad higieny jest tym co może zapewnić poczucie bezpieczeństwa?

Czy pewne zachowania np. mycie rąk, utrwalą się i będzie nad nimi jeszcze trudniej zapanować jak przed epidemią? 

Czy obecne budowanie dystansu społecznego mogą wzmocnić poziom lęku, depresji i stresu?

 

Jak się przed tym chronić?

 

     Osoby z problemem OCD w chwili obecnej mogą być rozdarte między zaleceniami terapeuty i lekarza, a zaleceniami rządu i WHO związanymi z koronawirusem. W procesie terapii są zachęcane do zaniechania pewnych zachowań( w zakresie higieny, które obecnie są proponowane jako pożądane. Obecnie jeszcze trudniej jest odpowiedzieć sobie na pytanie co jest granicą między zdrowymi środkami ostrożności a niezdrowym zamartwianiem się. 

 

Jak odróżnić ostrożność od paniki?

 

Porady dla osób z problemem zaburzeń obsesyjno- kompulsywnych- OCD- nerwica natręctw

 

Bądź dla siebie wyrozumiały -ła. Nie obwiniaj się

To nie Twoja wina, to ta sytuacja może wyzwalać wzrost objawów.

To normalne, że się martwisz- nie Ty jesteś jedyny, który się martwi tą sytuacją. Rób tylko to co zaleca np. WHO. Nie więcej. Myj ręce dokładnie tyle i tak jak zalecono. Nie więcej. I tylko mydłem i wodą. Niczym więcej. Nadmierne działania przyniosą efekt odwrotny do zamierzone w postaci uszkodzenia skóry i większej podatności na patogeny.

 

Zrób sobie przerwę w czytaniu wiadomości lub ogranicz ich czytanie czasowo.

W obecnej sytuacji sprawdzanie w zaburzeniach obsesyjno- kompulsywnych( OCD ) może dotyczyć sprawdzania aktualizacji wiadomości lub portali społecznościowych. Dokładniejsze przeszukiwanie internetu w celu znalezienia informacji o koronawirusie nie zmniejszy ryzyka zachorowania Twojego lub bliskich. Zdobywaj tylko tyle wiedzy ile jest potrzebne. Nie więcej. 

Warto mieć świadomość, że na poszukiwanie informacji wpływa skłonność do szukania takich informacji, które potwierdzą nasze przekonania. Ponadto łatwiej w pamięci pozostaną nam informacje nacechowane silnymi emocjami w stosunku do tych, które nie budzą silnych emocji co również przyczyni się do segregowania przyjmowanych wiadomości i naszego przywiązywania się do nich. Co to jeszcze oznacza? Jeśli jesteś w niepokoju będziesz szukał tych informacji, które będą z tym niepokojem współgrały. Tworzy to pętlę. Znalezione, nacechowane silnymi emocjami niepokojące informacje będą powodowały narastanie tego niepokoju. 

 

Unikaj sprawdzania i szukania oznak choroby.

Przyglądając się sobie zbyt bacznie w zauważysz w końcu pewne doznania cielesne, które są nieszkodliwe. Normalne doznania z ciała w końcu przeminą- po prostu cierpliwie poczekaj. Bądź w kontakcie ze swoim ciałem tyle ile to konieczne do zaobserwowania stanu zdrowia. Nic więcej.

 

Kontroluj tylko to co możesz kontrolować. Nie jest możliwe kontrolowanie każdego ryzyka jakie w życiu się pojawi. Możesz to tylko zaakceptować.

 

   Gdy narasta lęk poczucie kontroli nad sytuacją słabnie. Mycie rąk zalecanym przez rząd i media jest jedynym działaniem jakie jest obecnie zalecane. Jeżeli przesadnio myjesz ręce może warto by było rozejrzeć się jakie inne działania możesz jeszcze podjąć by wzmocnić swoje poczucie kontroli i wpływu na obecną sytuację? Skup się na tym co lubisz robić. Jak możesz wzmocnić swoje poczucie kontroli? Na przykład trzymaj się rutyny dnia. Jeśli przebywasz stale w domu ustal stałe pory wstawania i zasypiania, pory posiłków, możesz też utworzyć harmonogram dnia.

 

Zaakceptuj ten stan niepewności. Jak nauczyć się tolerować niepewność rzeczy? Otwórz się na elastyczność.

 

       Chcielibyśmy by nasze życie było idealne. Jednak nie mamy wpływu na pewne okoliczności, ciągle uczymy się jak reagować i jakie podejmować decyzje w nowych dla nas okolicznościach. Każdej nauce w życiu towarzyszy popełnianie błędów. Za tym z kolei idzie konieczność modyfikacji celów i planów. Otwórz się na to i zaakceptuj to. Nowe i nieznane zawsze jawi się jako trudne. To naturalne, że się tego boisz. Każda sytuacja ostatecznie wniesie i korzyści i niekorzyści. Otwórz się na to. I przyjmij to. 

 

Nie izoluj się.

 

      Kontaktuj się przez telefon, komunikatory internetowe na ile to możliwe i ile potrzebujesz. Rozmawiaj o swej niepewności z bliskimi. Nawzajem przyjmijcie i zaakceptujcie emocje jakich doświadczacie z tą sytuacją. Zawsze warto jest rozmawiać nawet jeśli odczuwasz bezradność lub niemoc w związku z sytuacją. Rozmowa i kontakty społeczne zawsze są doskonałym sposobem na radzenie sobie z emocjami.

 

Jeśli powyższe rady i wskazówki nie przynoszą Ci ulgi, porozmawiaj ze specjalistą psychologiem. 

 

Czytaj więcej:

Koronawirus a stres. 6 ważnych porad jak radzić sobie ze stresem w okresie epidemii koronawirusa.

Dlaczego ludzie odczuwają lęk?

Zaburzenia lękowe. Objawy nerwicy lękowej.

Zaburzenia obsesyjno- kompulsywne. Nerwica natręctw.

 

Koronawirus a zaburzenia obsesyjno- kompulsywne-nerwica natręctw-OCD

29 marca 2020

WRóĆ

TOTYLKOSTRACH.PL

terapia lęku on- line

UMÓW wizytę ON-LINE lub Konsultację Telefoniczną 
​​​​​​​tel. 502 291 584

502 291 584

Usługi:

Konsultacje psychologiczne online

Psychoterapia online

Konsultacje telefoniczne

 

Regulamin 

Polityka prywatności

TOTYLKOSTRACH.PL

terapia lęku on- line

Gabinet psychologiczny online

Oliwia Mazelewska- Sokołowska

tel. 502 291 584

kontakt@totylkostrach.pl

al. Wolności 22a/3

42- 200 Częstochowa

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!